Βελτίωση της ποιότητας του ύπνου

{ _fantom_ @ 26/02/2024, 12:47:19 }

ύπνος
Τον τελευταίο καιρό έχω αρχίσει να ψάχνω το θέμα της βελτίωσης της ποιότητας του ύπνου. Όσοι δεν πάσχουν από σοβαρές αϋπνίες, λίγο-πολύ με κάποιο τρόπο κοιμόμαστε άλλοι περισσότερο, άλλοι λιγότερο, άλλοι καλύτερα και άλλοι όχι και τόσο καλά.

Ο ύπνος (αν το φιλοσοφήσουμε λίγο) από μόνος του είναι μια παράξενη λειτουργία του οργανισμού, δηλαδή γιατί άραγε έχουμε την ανάγκη να κοιμόμαστε; Πάντως όπως και να έχει, το κάνουμε άλλοι με μεγαλύτερη και άλλοι με μικρότερη επιτυχία.

Ποια είναι τα κριτήρια της επιτυχίας; Κατά την διάρκεια του ύπνου συμβαίνουν στο σώμα μας διάφορα πράγματα τα οποία βέβαια δεν τα αντιλαμβανόμαστε (εκτός ίσως από κάποιο όνειρο που ίσως θυμόμαστε όταν ξυπνήσουμε), αλλά είναι σημαντικά για την λειτουργία του οργανισμού.

Έτσι όπως το αντιλαμβάνομαι λοιπόν, το αν και κατά πόσο όλες αυτές οι διαδικασίες θα μπορέσουν να ολοκληρωθούν κατά την διάρκεια του ύπνου, είναι μάλλον αυτό που καθορίζει την ποιότητα του ύπνου.

Οπότε υπό αυτό το πρίσμα, ο χρόνος που διαθέτουμε για να κοιμηθούμε, δεν μπορεί να θεωρηθεί χάσιμο χρόνου, παρόλο που με τους γρήγορους ρυθμούς και τις αυξημένες ανάγκες της σύγχρονης ζωής φαίνεται δελεαστικό να κάνουμε περικοπές στον χρόνο που διαθέτουμε για ύπνο, προκειμένου να τον διαθέσουμε σε άλλες δραστηριότητες που έχουν πιο χειροπιαστά και ορατά αποτελέσματα.

Ίσως κάποιοι αντιμετωπίζουμε τον ύπνο σαν αναγκαίο κακό, που μας τρώει πολύτιμο χρόνο από την μέρα μας και μας φαίνεται συμφέρουσα η ιδέα να κλέψουμε χρόνο από αυτή την διαδικασία της φαινομενικής στασιμότητας για κάτι πιο παραγωγικό ή κάτι πιο διασκεδαστικό.

Πάντως το να υποτιμήσουμε την ανάγκη μας για ύπνο, μάλλον μακροπρόθεσμα θα έχει δυσάρεστα αποτελέσματα για το σώμα και το πνεύμα μας.

Προσωπικά με ενδιαφέρει να βελτιώσω την ποιότητα του ύπνου αλλά και την διάρκεια του και σε αυτή την κατεύθυνση ψάχνω τις διαθέσιμες πληροφορίες. Σκοπεύω να δοκιμάσω να εφαρμόσω διάφορα από τα tips που κυκλοφορούν και να δω αν θα παρατηρήσω σταδιακά κάποια (θετικά ελπίζω) αποτελέσματα.

Έτσι ανοίγω αυτό το θέμα, για την καταγραφή σχετικών πληροφοριών που συναντάω και μου φαίνονται ενδιαφέρουσες. Ίσως αυτά που θα γράψω παρακάτω να φανούν χρήσιμα και σε κάποιον άλλο που θέλει να το ψάξει.


{ eautos @ 08/03/2024, 10:20:52 }

Στα πολύ ιατρικά χωράφια δεν θέλω να μπω γιατί καλύτερα να τα διαβάσετε από πρώτο χέρι, από τα άρθρα που έχουν γράψει οι ειδικοί στον τομέα αυτό.

Αυτό το διάστημα προσπαθώ κι εγώ να μελετήσω πληροφορίες για τις διάφορες διαδικασίες του ύπνου, τους κύκλους και τα στάδια (REM κτλ) και τις σχετικές ορμόνες (μελατονίνη κλπ).

Είναι αρκετά πολύπλοκος ο μηχανισμός (άμα προσπαθήσεις να μπεις στις λεπτομέρειες), εγώ προσπαθώ να πάρω μια γενική ιδέα (σε πιο αφηρημένο επίπεδο) για να προσπαθήσω να δω πως θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν αυτές οι πληροφορίες για την βελτίωση του ύπνου και τα πιθανά οφέλη που μπορούν να προκύψουν.


{ myself @ 17/03/2024, 08:27:40 }

Μια από τις πρώτες αλλαγές που προσπαθώ να κάνω στις συνήθειες μου γύρω από τον ύπνο, έχει να κάνει με την χρήση του κινητού τηλεφώνου. Πολύ συχνά στις λίστες των best practices υπάρχει ένα bullet που εστιάζει στα smartphones και ειδικότερα στην χρήση τους πριν τον ύπνο.

Είναι από την μια το θέμα με το λεγόμενο "μπλε φως" από τις οθόνες, είναι όμως και το γενικότερο θέμα της υπερδιέγερσης που μας προκαλούν οι ιντερνετικοί ρυθμοί (στα social media και γενικότερα).

Έτσι λοιπόν προσπαθώ σαν άσκηση να δώσω στον εαυτό μου λίγο χρόνο χωρίς κινητό τηλέφωνο και πριν κοιμηθώ αλλά και όταν ξυπνήσω. Γενικά δεν μου φαίνεται δύσκολο από την στιγμή που ξεκίνησα να το κάνω συνειδητά, σαν challenge για τον εαυτό μου.

Μέχρι στιγμής δεν ξέρω αν βοηθάει ουσιαστικά στον ύπνο, δεν έχω κάποιο εντυπωσιακό αποτέλεσμα να αναφέρω, ίσως θα δείξει σε βάθος χρόνου. Πάντως νομίζω ότι ούτως ή άλλως συμβάλει προς μια κατεύθυνση γενικότερης χαλάρωσης, αυτή η "αποσύνδεση" από την τεχνολογία και η επαναφορά σε πιο ανθρώπινους ρυθμούς.


Υπάρχουν 3 μηνύματα σε αυτό το θέμα